مولکولی برای بهبود پیوند سلولهای جزایر به بیماران مبتلا به دیابت نوع 1

18 دسامبر 2015- دانشمندان مولکولی که رفتار گلیکوپروتئین طبیعی را تقلید می کند در ماهی های قطب شمال یافتند که می تواند به بهبود اثر بخشی پیوند سلولهای جزایر به بیماران دیابت نوع 1 کمک کند. پیوند سلولهای  جزایر می تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 1، زندگی بدون تزریق انسولین را تقدیم کند اما این موضوع مستلزم استفاده از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی برای جلوگیری از رد سلولهای  خارجی در این فرایند است .

 گلیکوپروتئین های ضد پیری یا AAGPمولکولهایی هستند که توسط یک شرکت بیوتکنولوژی  کانادایی بنام Protokinetixتولید شده اند، AAGPبه ماهی ها کمک می کند چرخه ی عمرخود را در بهار پس از یخ زدن  در زمستان سرد در قطب شمال از سرگیرند.

محققان گروه پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه آلبرتا دریافتند که با غوطه ور ساختن سلولهای  جزایر درAAGPبرای مدت یکساعت و سپس شستشوی آنها قبل از پیوند، سلولها می توانند در برابر یک داروی رد پیوند بنام  tacrolimusکه برای سلولهای جزایر سمی است، محافظت شوند.

 نویسنده ی ارشد این تحقیق دکتر Shapiroمدیرمرکز تحقیقات جراحی پیوند و پزشکی احیاء  در دانشگاه آلبرتا می گوید: سلولهای جزایر انسان در پتری دیش درمجاورت داروی تاکرولیموس به طورمعمول قادر به ترشح  انسولین  نیستند، هنگامیکه ما به این سلولها AAGPافزودیم و سپس آن را شستیم، سلولها بصورت کاملاً طبیعی به کار خود  ادامه دادند و در برابر این دارو بصورت قابل ملاحظه ای  دوام  آوردند.

همچنین ما توانستیم نسبت به روش معمول از تعداد کمتری سلول برای درمان دیابت در مدلهای پیش بالینی استفاده  کنیم. دکتر Shapiroمی افزاید: استفاده از AAGPمی تواند به بقاء  تعداد زیادتری از سلولهای جزایر پس از پیوند به بیماران کمک کند، بدین ترتیب تعداد بیشتری از بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 می توانند تحت درمان قرار گیرند.

تنها یک ساعت غوطه ور کردن این سلولها  در  AAGPمی تواند به حفاظت ازسلولهای  جزایر تا یکماه  یا دوماه پس از پیوند کمک کند، این اثری بسیار قوی وعمیق است. اگر تأثیر استفاده از AAGPدرکارآزمایی های بالینی ثابت شود  قدم بسیار مهمی در درمان دیابت  نوع 1 از طریق پیوند سلولهای  جزایر برداشته خواهد شد. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین درمجله ی Diabetesمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/dec/molecule-found-in-arctic-fish-could-improve-islet-cell-transplantation-for-type-1-diabetes-patients-95902755.html